...


Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 339
Нашому сайту
Вхід
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

освітній тренінг

ОСВІТНЬО – ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ

«НАШ КУРС НА СТАЛИЙ РОЗВИТОК»

Мета:

 -    вироблення власного ставлення до екологічної ситуації і вміння приймати   рішення на основі розуміння інформації, бажання своїми справами допомогти суспільству в цілому;

  • підвищення рівня освіченості серед педагогічних працівників дошкільних навчальних  закладів  з питань сталого розвитку, а саме – екологічного виховання у дітей дошкільних установ;
  • сприяти досягненню гармонії між людьми, з одного боку, і суспільством та природою – з другого.
  • сформувати соціоприродну систему, здатну розв’язувати сукупність протиріч, що виникають нині, а саме: природою і суспільством, екологією і економікою, всередині суспільства між окремими групами населення, сучасними та майбутніми поколіннями, уже сформованими потребами людей і розумними потребами тощо.

Завдання:

  •  забезпечення потреб суспільства у висококваліфікованих  і духовно багатих педагогів  сталого розвитку;
  • підвищення професійного, загальноосвітнього та загальнокультурного рівня педагогів щодо сталого розвитку;
  •  стимулювання наукового пошуку та впровадження  моделей поведінки, звичок, стилю  життя, що відповідають  потребам сталого розвитку людства.

 

Обладнання:

 торбинка з різноманітним матеріалом( камінчики, шматочок корка, скляна кулька, шишка, жолудь, горіх, галька, ракушки, шматочок крейди і т .п.), листки А4, олівці, фарби, пензлики, стаканчики з водою, «ромашка – правила роботи групи), макет «Шафа наук», «цеглинки» Піраміди Планети, концентричні кола,  макети «Метаплан», стікери, маркери, листи « Ліцензія на щастя», музичний супровід.

 

План тренінгу

  1. Вступ.
  1. Вправа – вітання «Каруселі».
  2. Вправа – знайомство « Історія з торбинки».
  3. Прийняття правил роботи в групі.
  4. Повідомлення теми, мети, завдання тренінгу ( з використанням елементів казкотерапії).
  1. Основна частина.
  1. Інформаційне повідомлення.
  2. Вправа « Піраміда Планети».
  3. Вправа «Концентричні кола».
  4. Вправа « Метаплан».
  5. Вправа «Робота в групах».
  1. Заключна частина.

1.Підбиття підсумків, рефлексія « Ліцензія на щастя».

2. Вправа – медитація « Моє майбутнє».

Хід заняття:

  1. Вправа – вітання «Каруселі».

Мета: сприяння покращенню комунікації учасників тренінгу та їх стосунків між людьми, а отже, орієнтація на сталий розвиток у сфері міжособистісних відносин.

Хід:

Дорослі, стоячи один навпроти одного (формують два кола – зовнішнє та внутрішнє), вправляються у вмінні застосовувати якомога більше формул – вітання, не повторюючись.

Кожен з учасників вимовляє якесь слово – вітання і вислуховує відповідь. Потім переходить за сигналом ведучого (певний звук) до іншого партнера. Єдина умова – рухається лише зовнішнє коло, вітання не повторюються.

Ускладнення: ведучий може пропонувати різноманітні ситуації для вітання – як вітаються зранку, ввечері, якими словами вітається мама, коли пробуджує своє малятко, як вітаються на День народження.

  1. Вправа – знайомство «Історія з торбинки».

Мета: - розвиток навичок комунікацій;

  • відпрацьовування навичок  Я-висловлювання;
  • стимулювати учасників до аналізу життєвих ситуацій;
  • навчити емпатійному слуханню.
  • відкрити власний ресурс учасників.

Хід:

Учасники по черзі дістають з торбинки будь-який предмет, придумують про нього історію життя, промальовують цю історію на папері  і від його  імені  презентують себе. Наприклад: « Я – людина – камінчик… і т.д.».

  • Розкажіть, яка  ваша людина?
  • Що ви відчуваєте, коли дивитеся на себе?
  • Що найбільше вам подобається в себе?
  • Які якості даного предмета ви визначаєте для себе як ресурс?
  • Чим ви схожі з предметом, який обрали?
  • Якби ця людина вміла говорити,  щоб вона вам сказала?
  • Щоб ви побажали  своїй людині?
  1. Прийняття правил роботи в групі.

Мета: - формування навичок конструктивної взаємодії в тренінговій групі.

Хід:

Учасники тренінгу об’єднуються у чотири групи, відповідно до пір року, коли хто народився, кожна з яких одержує картки – пелюстки з формулюванням правил роботи. Потім учасники пригадують вірші, пісні, сцени з фільмів, крилаті вислови тощо, зміст яких відбиває те чи інше правило. Після цього представники груп демонструють свої  напрацювання, створюючи квітку – правил «ромашку».

  1. Повідомлення теми, мети, завдання тренінгу (з використанням елементів казкотерапії).

Хід:

  А тепер пропоную вам вмоститися зручно, заплющити очі та уяви­ти: ось шафа відчиняється, її дверцята тихенько риплять і що ми ба­чимо? Ми бачимо велику кількість поличок. Ну, звичайно, хіба може шафа бути без поличок? У нашій уявній шафі безліч поличок — від самого низу і до самого верху. Чому їх так багато? А тому, що природ­ничих наук теж дуже багато.

Будемо вважати, що кожна поличка — це окрема наука. Тут ми знайдемо поличку, на якій написано «астрономія».

 АСТРОНОМІЯ — це наука про Всесвіт. Вона надзвичайно цікава і гарна. Адже вивчає рух, будову, походження та розвиток небесних тіл. А небесні тіла — це ті, що знаходяться високо-високо на небі.

Що ми можемо бачити на небі? Вдень бачимо Сонце, а вночі — Місяць, зорі, планети, а іноді і комети (зірки з хвостами) чи метеори­ти (падаючі зорі). Сама назва науки «астрономія» теж дуже красива. Слово «астрономія» дуже давнє. Його придумали стародавні греки. І в перекладі з грецької мови це слово означає «закони зірок». Тому, що «астра» — в перекладі з грецької — зірка, а «намос» — закон. Проте, коли я сказала «астра», ви, можливо, уявили не зірку, а щось інше? Восени у нас часто можна зустріти квіти, що називаються ай­стри. Вони надзвичайно гарні, бувають різного кольору, а формою схожі на зірки, що мерехтять в небі. Тому люди їх так і назвали.

Наступна поличка у нашій уявній шафі має назву «фізика». ФІЗИКА, якщо можна так сказати, найбільш природнича із природ­ничих наук. В її основі лежить вивчення явищ природи за допомогою спостережень та дослідів, а завдання цієї науки — пояснення всього, що відбувається в природі. Фізика намагається дати відповіді на за­питання, що цікавлять людей: що таке блискавка, чому грім гримить, а дощ падає, чому одні предмети тонуть, а інші — ні, чому з гори сани ідуть швидко, а на гору їхати не хочуть, з чого складається во­гонь тощо.

Наступна на черзі - хімія. Пригадайте, можливо, хтось із вас чув це слово? ХІМІЯ - дуже потрібна людям наука. Будь-кого з нас у повсяк­денному житті оточують речі. А речі складаються з речовин. Хімія — наука, яка вивчає речовини. Тобто вона відповідає на запитання: з чого складаються речі, як і чому вони змінюються. Тобто коли ми з вами бачимо як ростуть дерева, жовтіє листя, заварюється чай — ми бачи­мо як одні речовини перетворюються на інші, тобто наслідки роботи науки хімії.

Є в нашій казковій шафі і поличка з написом «біологія». БІОЛО­ГІЯ — наука про живу природу: рослин, тварин, людину. Розмовляти з ученими-біологами дуже цікаво. Вони знають все про всі рослини — про ті, що ростуть у лісах, на луках, у степах, річках, морях і океанах. Вони знають все про тварин, які літають, плавають, лазять, стриба­ють, бігають! Про північних і південних, гірських і морських. Тобто про всіх великих і маленьких, диких і домашніх.

На наступній поличці об'єдналися науки про Землю — географія, геофізика й геологія. Помітили, назва кожної з наук починається зі сло­ва «гео». Гео — грецькою мовою означає земля. ГЕОГРАФІЯ — одна з найдавніших наук. Вона вивчає і описує землю, моря, річки й океани, а також те, що знаходиться під землею — вугілля, нафту, інші корисні копалини, як-от: золото, срібло, алмази і ще багато чого. Геофізика і геологія з'явилися значно пізніше і ми з впевненістю можемо вважа­ти їх доньками Географії. Геофізика вивчає будову нашої планети, а геологія — корисні копалини, що знаходяться в надрах Землі.

І нарешті ми добралися до поличка з назвою «медицина». Це слово всім вам знайоме. Що ж вивчає ця наука? ... МЕДИЦИНА — наука про людське тіло та його хвороби. У давнину медицину називали ще лікарським мистецтвом. Без цієї науки людям, напевно, було б дуже нелегко жити. Лікарі, або медики, знають все про хвороби людей, а головне про те, як від них застерегтись і як їх лікувати. Бути ліка­рем  -  відповідально і почесно.

Ми заглянули на всі полички і пригадали про назви природничих наук і зовсім трішки про те, що вони вивчають. Перш ніж рушити далі, хочу звернути вашу увагу на те, що всі полички на чомусь тримають­ся, щось об'єднує їх у спільну шафу і не дає розсипатися. Це — каркас шафи, або його основа, і він належить нам, людству. Саме в наших руках наше майбутнє…

Спробуйте намалювати те, що ви почули.

Можливо, це буде чарівна шафа з поличками, а можливо кожну

ОСНОВНА ЧАСТИНА

  1. Інформаційне повідомлення.

Мета: - формування свідомого ставлення до природи, довкілля;

  • підвищення рівня освіченості педагогів з питання сталого розвитку;
  • виховання шанобливого ставлення до  довкілля.
  •  

Основою формування свідомого ставлення до природи (довкілля) є знання про неї (нього).

Ознайомлення дітей дошкільного віку зі світом природи має

Екологічна ситуація в нашій країні (і не тільки в нашій) визначає, що серед багатьох напрямів навчально-виховної роботи з дітьми дошкільного віку екологічне виховання набуває дедалі більшої актуальності.

Знання про навколишній світ, формування екологічного мислення, екологічна культура, практичні навички екологічної культури людини, її маленькі джерела, її витоки мають свій початок у дошкільному віці.

Серед багатьох напрямів ознайомлення дошкільнят із природою

В екологічному вихованні знання й моральність перебувають гармонія між знаннями і вчинками людини.

Кожен, хто шукатиме відповіді на запитання, що найголовніше ділити щось одне? Яким шляхом піти? Виховання взагалі — процес у природі існує, і вельми значний. Це філософський аспект буття. не лише природі, а й дитині.

   Потім ці знання вони збирають і ділять на дві групи, наче роз­кладають по шафах (систематизують): в одну шафу — все про приро­ду, в другу — все про людину. Так повелося з давніх-давен. Оскільки все, що оточує нас, можна поділити на дві великі групи: народ (лю­дей, суспільство) і природу (все, що оточує людей), всі науки також поділили на дві групи. 1 назвали їх «природничі науки», або науки про природу і «суспільні науки», або науки про суспільство, тобто про людей. Але, звичайно, цей поділ досить умовний, оскільки всі науки тісно переплітаються між собою.

Сьогодні ми з вами відкриємо і зазирнемо у шафу знань, у якій знаходяться науки про природу, тобто природничі науки.

                                               Гармонія                          В Косовський

У природі – рівновага,

Всім приділена увага.

Заєць має довгі ноги,

У козла – копита й роги,

Сокіл в крилах має силу,

Стриж в польоті бистрокрилий.

Черепаха не втікає,

Бо надійний панцир має.

В їжака – колюча шуба,-

Їжака і вовк не скуба.

Не вмирали ще від спеки

Ні ворони, ні лелеки,

Бо в природі є водиця,

Полети – спускайся, напийся.

Сніг мете, мороз лютує -

Ліс у шубі не бідує.

Все навколо замерзає –

Цап про чоботи не дбає.

Ні сороки, ні синиці

Не вдягають рукавиці.

І птахи, і звірі, й квіти

У природі – вільні діти.

Всіх природа не забула.

Всіх до себе пригорнула.

Сонце світить, сонце сяє,

Пестить землю, зігріває.

Землю щедру і багату –

Велетенську нашу хату.

Все візьмемо до уваги,

Не порушим рівноваги

  1. Вправа «Піраміда Планети».

Мета: -  формування соціоприродної системи;

  • показати залежність довкілля від людей, їх поведінки через візуалізацію;
  • виховання екокультури суспільства.

Хід:

  • Шановні колеги, природу нашої планети можна уявити у вигляді піраміди, де є безліч ярусів. Ваше завдання  в групах – з «цеглинок», побудувати піраміду Планети Земля і поміркувати, що станеться, якщо з піраміди вийняти хоча б одну «целинку» і  представити свій проект аудиторії.

1 ярус – це грунт;

2 ярус –  це …( рослини);

3 ярус – це …( дрібні тварини, комахи)

4 ярус – це…(великі тварини, ссавці)

5 ярус – це …( людина).

(«Цеглинки» можуть бути кольорові або ж чорно-білі, тоді як ускладнення завдання – групі потрібно буде розфарбувати піраміду.

  1. Вправа « Концентричні кола»

Мета: - розширення знань педагогів щодо причинно – наслідкових зв’язків в природньому довкіллі;

  • виховання шанобливого ставлення до природи вцілому.

 

Хід:

  • Шановні колеги,  як і в нашому повсякденному житті, так і в житті природи в цілому є причинно – наслідкові зв’язки. Перед вами знаходяться концентричні кола, які відображають ці зв’язки. Ваше завдання:
  1. Вибрати на зовнішньому колі будь - який об’єкт.
  2. На другому колі знайти об’єкт, який тим чи іншим чином може бути пов’язаний із обраним об’єктом. З’єднати їх стрілочкою.
  3. На третьому колі знайти об’єкт, що пов’язаний із другим  об’єктом і також  з’єднати їх стрілочкою.
  4. Обговорити з колегами проблемну ситуацію: як залежить життя першого об’єкта  від об’єкта останнього( знайти і пояснити причинно – наслідкові зв’язки в природі).

Кожній групі розроблене окреме концентричне коло.

4.Вправа « Метаплан».

Мета: - надання педагогам мотивації, внутрішніх сил і натхнення для активних дій в напрямку сталого розвитку.

  •  

 Ведучий поєднує учасників у групи. На стікерах різних  кольорів учасники пишуть шляхи вирішення проблемної ситуації. Представники груп поетапно транслюють свої напрацювання .

Етапи роботи:

  1. Формулювання проблеми сталого розвитку у сучасному світі –

«Екологічна освіта дошкільників, її необхідність і шляхи реалізації?».

  1. Аналіз ситуації в нашій місцевості з визначеної проблеми:

А) якою ситуація є в дійсності?назвати позитивні і негативні моменти.

Б) якою має бути ідеальна ситуація?

В) чому в дійсності ситуація не є такою, якою вона має бути? Назвати причини, які заважають ситуації бути ідеальною.

Кожну відповідь учасники записують на окремому аркуші певного кольору і наклеюють їх у відповідному секторі «Метаплану».

  1. Шляхи розв’язання проблеми. Учасники обговорюють та узагальнюють думки з перших трьох питань, а потім відповідають на запитання:

А) Що необхідно зробити, щоб усунути причини цього?(прописують на аркушах і приклеюють)

Б) які ресурси ми маємо для реалізації цих пропозицій.

4.  Презентація мета планів.

 

5.Вправа « Робота в групах»

Мета: - формування активної позиції кожної людини щодо сталого розвитку.

Хід:

Учасникам пропонується у своїх мікрогрупах обговорити  питання і презентувати єдину спільну  думку групи.

Проблемне запитання :

  1. Природа є основним чинником існування людини. Вона і людство невіддільні. Доведіть це.
  2. Від яких чинників залежить рівень екологічної культури дітей?

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

  1. Підбиття підсумків «Ліцензія на щастя».

Мета:  - розвиток свідомого ставлення до екологічних проблем суспільства в руслі « Якщо не Я, то хто? Якщо  Я так буду робити, то й інші теж спробують!».

  • Тренер розповідає притчу «Усе в твоїх руках»:

Колись давно у давньому Китаї жив дуже розумний, але й дуже пихатий вельможа. Весь день його складався з примірок багатьох вбрань та розмов з підданими про свій розум…так минали дні за днями, роки за роками… аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік їх кордону з’явився  мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого вельможі. Дуже розлютував він: хто може називати якогось ченця найрозумнішою людиною  у світі? Але вид він не подавав, а запросив мудреця до себе в палац. Сам же задумав обдурити ченця:» Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – випущу його…» і ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, всім хотілося послухати словесний поєдинок двох найрозумніших людей у світі.. вельможа сидів на великому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав на прихід ченця. Аж ось двері відчинилися і до зали зайшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до вельможі, привітався і сказав, що готовий відповісти  на будь – яке його запитання. І тоді, зло всміхнувшись, вельможа сказав:» Скажи – но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!». Збентежений вельможа випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими  крильцями.

Отже лише від нас, чи буде наша взаємодія з природою живою, яскравою, плідною чи навпаки.

Потім тренер звертається до учасників із пропозицією написати на виданих їм аркушах паперу те, що вони мають право робити, щоб почувати себе щасливими, що при цьому можуть відчувати, про що думати, як поводитися.

Після завершення роботи тренер просить учасників перевернути аркуші, на яких вони писали. Там  уже був зроблений напис: «Ліцензія на щастя».

  1. Вправа - медитація « Моє майбутнє».

Мета:  - спрямувати педагогів до втілення моделей сталого розвитку.

  •  

Звучить релаксаційна музика. Тренер промовляє текст: «Зараз я запрошую кожного з вас в одну уявну подорож. Сядьте зручніше. Зробіть глибокий вдих …і видих…Відчуйте, як з кожним вдихом і з кожним видихом хвиля спокою огортає ваше тіло…

Уявіть собі, що ви знаходитеся у порожньому приміщенні з білими стінами. Прямо перед вами двері, на них  написано: «Майбутнє». Огляньте ці двері, відкрийте їх. Відчуйте потік повітря, що йде з відкритих дверей. Який він: теплий чи холодний? Як він пахне? Там темно чи світло? Якщо там темно, знайдіть маленький ліхтарик, власноруч зроблений. Тепер сміливо увійдіть до кімнати і подивіться, які важливі події можуть відбутися у вашому житті і житті ваших оточуючих, рідних, близьких. Запам’ятайте їх усі, щоб потім про них розповісти. Подякуйте своєму майбутньому за те, що воно відкрило вам свої таємниці, і повертайтеся сюди…»